PERMATA YANG HILANG (BAHAGIAN 1)


Setelah negara kita merdeka, kita telah mengecapi berbagai kejayaan merangkumi pelbagai bidang dan jurusan. Negara kita berada diantara negara membangun yang telah berjaya dan telah menikmati arus kemodenan dan kemakmuran.

Namun tidak dapat dinafikan kita juga turut dilanda keruntuhan akhlak dan moral dikalangan sebahagian remaja dan golongan muda-mudi. Pelbagai saranan, cadangan, gesaan dan ikhtiar telah dilakukan oleh kerajaan, NGO dan pihak swasta. Namun hasil baik yang diharapkan tidak seberapa berbanding usaha, masa dan wang ringgit yang telah dikeluarkan.

Dirasakan ada satu kekosongan dan batu asas yang p
erlu diambil kira untuk menyelesaikan masalah yang kita hadapi. Kekosongan yang perlu diisi segera itu ialah KEIMANAN KEPADA ALLAH. Keimanan itu bukanlah sesuatu yang dilafazkan dilidah atau sekadar pengakuan yang dizahirkan. Tetapi keimanan tersebut hendaklah mantap di dalam hati sehingga membuahkan amal baik serta menjelma di dalam kehidupan seharian.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w.;

Iman itu bukan sesuatu yang dicita-citakan atau diangan-angankan tetapi ianya ialah sesuatu yang mantap di dalam hati dan dibuahkan dengan perbuatan (yang baik).

Sekiranya iman tidak benar-benar mantap dan kukuh di hati sudah tentulah ia tidak akan menghasilkan perbuatan yang terpuji dan diredhai Allah. Malah ia akan menjadi benteng yang lemah dengan menghadapi hidup akhir zaman yang penuh mencabar. Hanya iman yang benar-benar mantap dan kukuh sahaja yang akan menghasilkan perbuatan yang terpuji dan diredhai Allah serta menjadi benteng yang kukuh bagi menghalang pelbagai godaan dan ajakan ke arah kemungkaran yang sentiasa menyerang dan menghasut kita dari pelbagai arah. Tanda keimanan yang sebenar tersebut telah dijelaskan Allahs.w.t. di dalam al Qur'an.

FirmanNya;

Sesungguhnya orang-orang yang benar-benar beriman ialah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah bertambahlah
keimanan mereka, dan hanya kepada Allahlah mereka bertawakkal. (S. al Anfal 2)

Tanda inilah (S. Anfal ayat 2) yang membuktikan bahawa individu itu benar-benar beriman kepada Allah.

Maksud ayat tersebut ialah:

Pertama
: Apabila disebut nama Allah, hatinya menjadi gementar atau takut atau berasa tenang.


Kedua : Apabila beliau dibacakan ayat-ayat Allah (al Qur'an) atau melihat tanda-tanda kebesaran dan keagungan Allah, keimanannya bertambah mantap dan yakin.

Ketiga
: Setelah mereka berusaha (melakukan perkara yang baik yang diredhai Allah)
mereka berserah diri kepadaNya (tawakkal).

Sekiranya tanda-tanda tersebut tidak ada, maka itu bukanlah keimanan yang sebenarnya, walaupun kita mengaku beriman kepada Allah.

Firman Allah s.w.t.;

Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman." Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami telah tunduk', kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." ( s. al Hujurat 14)

Dalil ini menunjukkan kepada kita bahawa walaupun kita telah Islam tetapi belum tentu kita sudah benar-benar beriman kepada Allah.Iman yang sebenarnya perlukan bukti. Buktinya ialah kita perlu merasainya (Surah al Anfal 2).

Apabila kita beriman kepada Allah, maka Allahlah yang akan menjadi pelindung, penolong dan pemelihara kita sepanjang masa; tidak kira dimana kita berada dan dalam apa saja situasi. Pertolongan, perlindungan dan pemeliharaan dari Allah adalah merupakan senjata yang paling kukuh dan mantap untuk kita menghadapi kehidupan alaf baru yang serba mencabar, menggoda dan melemahkan jiwa orang Islam kini, terutamanya golongan muda-mudi.


Firman Allah s.w.t.;

1. Sesungguhnya kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan. Dan sekali-kali tidak ada pelindung dan penolong bagimu selain Allah.

(S. at Taubah 116)
2. Allah pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman)… (S. al Baqarah 257)

Semasa nabi Yusuf cuba digoda oleh seorang wanita bangsawan dan jelitawan bernama Siti Zulaikha, berkat keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah dia telah berjaya menghindarkan dirinya daripada fitnah tersebut. Ketika nabi Muhammad s.a.w. dipujuk dan ditawarkan dengan pelbagai kemewahan hidup supaya meninggalkan agama Islam; berkat keimanannya yang tinggi beliau telah berkata:

"Demi Allah, seandainya mereka itu meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku supaya aku menghentikan soal itu (dakwah keimanan) , aku tidak akan berhenti sebelum Allah memenangkan agam
anya, atau aku binasa kerananya." (Riwayat Ibnu Ishaq)


Keimanan kepada Allah s.w.t. juga sangat penting ketika kita menghadapi pelbagai cabaran dan ujian dalam hidup. Mudah-mudahan dengan keimanan yang mantap, kita akan berjaya menghadapi semua ujian dan dugaan itu.

Firman Allah s.w.t.;

… Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati
Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram.
(S. arRa'd 28)

Apabila kita menghadapi masalah atau cabaran atau dugaan hidup yang memerlukan kekuatan diri, berkat kita mengingati Allah samada dalam solat atau berzikir atau menghayati al Qur'an, diri kita akan menjadi tenang, tabah dan sabar. Kita tidak akan cepat melatah atau putus asa ataupun kecewa. Kita akan redha dengan ketentuan Allah yang maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada hamba-hambaNya yang beriman.

Monday, June 1, 2009

BANGUNLAH WAHAI PEMUDAKU


Slogan Pemuda Harapan Bangsa dan Agama sering dilaungkan oleh orang tua-tua kita. Pemuda yang menjadi harapan bangsa dan agama ialah pemuda yang seharusnya memiliki ciri-ciri yang dikehendaki oleh Allah dan RasulNya seperti yang tersebut di dalam al Qur'an dan al Hadis Nabi Muhammad s.a.w.


Firman Allah s.w.t.;


Orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya , kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang ( berjihad) dengan harta dan dirinya di jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar.

( s. al Hujurat 15)


Pemuda muslim yang sebenar ialah mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dan RasulNya, tanpa rasa ragu.Keimanan atau keyakinan tersebut menyebabkan mereka berjuang di jalan Allah samada semasa senang atau susah serta bersedia mengeluarkan harta, tenaga dan fikirannya demi kecintaan yang mendalam kepada agamanya Islam dan mencari keredhaan Allah.


Firman Allah s.w.t. lagi;


Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah dan sujudlah dan beribadat lah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya) serta kerjakanlah amal-amal kebajikan, supaya kamu berjaya (di dunia dan akhirat). Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya ( s. al haj 77-78)


Mereka juga patuh menunaikan segala perintah Allah, serta bersedia melakukan amal-saleh (kerja-kerja kebaikan) serta bersungguh-sungguh melaksanakannya.Mereka juga memiliki ciri-ciri yang tersebut ini;


1. Menunaikan Perintah Allah dengan Bersungguh-Sungguh dan Memahaminya.


Menunaikan perintah Allah pada yang khusus serta yang umum. Diantaranya yang khusus ialah mendirikan solat.


Firman Allah s.w.t.;


Dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar.

( s. al ankabut 45)


Apabila seseorang pemuda memiliki iman yang kuat serta serta solatnya terpelihara (sentiasa dikerjakan dan memenuhi syarat-syaratnya) Allah akan mengurniakan seseorang itu kekuatan jiwa dan fizikal yang mampu menghadapi kehidupan yang mencabar.


2. Memiliki Jiwa yang Teguh


Jiwa mereka begitu teguh sehingga tidak terpedaya dengan tipu daya dunia, sabar dan tabah menghadapi ujian hidup serta redha dengan ketentuan Illahi.


Firman Allah s.w.t.;


Allah meneguhkan (keimanan) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki. (s. Ibrahim 27)


Allah meneguhkan keimanan orang-orang yang beriman (kerana keimanan dan ketaqwaan mereka) dengan dikurniakan ucapan yang teguh (mantap serta memberi kesan kepada yang mendengar)di dalam kehidupan mereka di dunia dan di akhirat.


Firman Allah s.w.t. lagi;


Adapun orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepadaNya, nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus (yang menyampaikan) kepadaNya. ( S. an Nisa' 175)


Pemuda yang mendapat rahmat serta bimbingan Allah adalah orang yang sangat beruntung kerana dua perkara yang sangat mulia itu sangat-sangat diperlukan oleh pemuda sekarang.


3. Tidak Terpengaruh dengan Perkara yang Buruk.


Keimanan yang dimiliki oleh pemuda yang beriman dan muslim akan menjadikan dirinya berkepribadian yang tersendiri; tahan lasak, berani, sabar, tabah, pemalu, penyayang serta tidak mudah terpengaruh dengan benda-benda yang merosakkan kehidupanya.


Sabda Nabi s.a.w.;


Janganlah ada seorang di antara kamu yang suka mengikut-ngikut dan berkata aku mengikuti orang lain, jika orang lain berbuat baik aku berbuat baik dan jika mereka berbuat buruk aku pun berbuat buruk. Akan tetapi hendaklah kamu dapat menempatkan diri kamu, apabila orang lain berbuat baik hendaklah kamu berbuat baik , tetapi apabila mereka berbuat buruk hendaklah kamu menjauhi perbuatan buruk mereka. ( HR Tirmizi)


4. Menjadi Muslim yang Kuat Mental dan Fizikal.


Pemuda muslim yang beriman hendaklah memiliki tubuh yang sihat dan kuat setiap ketika. Beliau sentiasa memakan makanan yang berhasiat serta menjauhkan diri dari perkara atau makanan yang buruk seperti dadah, arak dan sebagainya.


Sabda Nabi s.a.w.;


Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai Allah daripada orang mukmin yang lemah.

Namun kedua-duanya baik. Berusahalah memperoleh sesuatu yang bermanfaat bagimu. Mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah tak berdaya. Apabila engkau mengalami hal yang tidak menyenangkan, janganlah engkau berkata;

"Seandainya aku berbuat begini tentu tentu akan terjadi begitu." Katakan sajalah . " Sudah menjadi takdir Allah. Allah berbuat apa sahaja yang dikehendakiNya." Ingatlah bahawa kata-kata 'seandai' memberi kesempatan kepada syaitan untuk bekerja.

(HR Muslim)


5. Segera Bertaubat Apabila Melakukan Kesalahan.


Apabila pemuda muslim telah melakukan kesalahan hendaklah beliau segera bertaubat (memohon keampunan kepada Allah s.w.t ) serta berusaha untuk tidak mengulanginya lagi. Mudah-mudahan Allah akan mengampuninya serta membersihkan hatinya. Apabila hati telah bersih Allah akan mengurniakannya bimbingan dan pertolongan.


Firman Allah s.w.t.;


Maka sesiapa yang bertaubat sesudah dia melakukan kejahatan itu dan memperbaiki amalu sahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya, kerana Allah Maha Pengampun, lagi maha Pengasih.

( S. al Maidah 39)



6. Memanfaatkan Masa yang Dikurniakan Allah.


Sentiasa memanfaatkan masa yang ada adalah sifat pemuda yang beriman dan muslim. Mereka akan merasa bersalah sekiranya masa yang telah dikurniakan Allah tidak dipergunakandengan sebaik-baiknya.


Sabda Nabi s.a.w.;


Dua nikmat itu dirugikan kebanyakan manusia

1.Sihat

2. kelapangan. ( Riwayat al Bukhari)


Sabda nabi s.a.w. lagi;


Keamanan dan kesihatan adalah nikmat yang banyak manusia mensia-siakannya.

(Riwayat atTabrani dari Ibnu Abbas)


Oleh itu apabila Allah telah mengurniakan beberapa nikmat yang sangat berharga seperti kesihatan, kelapangan masa dan keamanan, hendaklah diambil kesempatan itu untuk beramal dengan sebaik-baiknya.


7. Sentiasa Berakhlak Mulia.


Mencontohi dan mengambil tauladan dari akhlak nabi Muhammad s.a.w adalah tanggung-jawab pemuda muslim.


Sabda Nabi s.a.w.;


a. Orang yang terbaik di kalangan kamu ialah mereka yang baik akhlaknya. ( HR Bukhari)

b. Orang yang beriman dengan akhlak yang baik akan mencapai martabatnya orang yang tekun berpuasa pada siang hari dan bersembahyang pada malam hari. (HR Abu Daud)

c. Sebaik-baik kamu ialah yang mana terlebih elok akhlaknya. (Riwayat al Bukhari dan Muslim)


8.Menuntut ilmu yang memberi manfaat selagi berkemampuan.


Bangsa yang mulia ialah bangsa yang beriman kepada Allah, melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang. Bangsa tersebut hendaklah memiliki kekuatannya tersendiri yang merangkumi setiap ruang kehidupan seperti bidang pertanian, pertahanan dan persenjataan, kesihatan, pendidikan, penempatan, saliran, teknologi maklumat dan sebagainya. Oleh itu golongan muda seharusnya menumpukan masa mudanya yang kuat dan berenaga untuk keluar menuntu ilmu-ilmu tersebut demi memajukan bangsanya setaraf atau lebih maju dari bangsa yang bukan Islam.


Sabda Nabi s.a.w.;


i. Barangsiapa yang keluar untuk mencari ilmu, dia berada di dalam perjuangan di jalan Allah

hingga saat kembali ke rumah. ( HR Ibnu Majah)

ii. Barangsiapa menempuh perjalanan untuk memperoleh ilmu , Allah akan mempermudahkan

jalanbaginya menuju ke syurga. (HR Muslim)


9. Menjaga Batas Pergaulan Terhadap Bukan Muhrimnya.


Islam melarang kita melakukan perbuatan yang boleh menyebabkan berlakunya zina seperti berdua-duaan yang bukan muhrim di tempat yang tersembunyi atau tertutup, berbual di antara yang bukan muhrim dengan cara yang menggairahkan atau sebagainya.


Firman Allah s.w.t;


Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu sangat keji dan jalan yang amat

jahat. (s. al Isra' 32)


Sabda nabi s.a.w.;


Seorang muslim yang memandang perempuan pada pandangan pertama, kemudian dipejamkan matanya kerana takutkan Allah Taala, akan dikurniakan oleh Allah Taala akannya ibadat yang berasa lazat (manis ) di hatinya. ( Riwayat Ahmad)


Sabda Nabi s.a.w. lagi;


Jauhilah diri kamu daripada berzina, kerana pada zina itu empat perkara:

i. Menghilangkan cahaya muka

ii. Memutuskan rezeki

iii. Memurkakan Yang Maha Pengasih

iv. Mewajibkan berkekalan di dalam neraka

(HR Tabrani dari Ibnu Abbas)


Islam menggalakkan umatnya mendirikan rumah-tangga bagi mereka yang mampu dan memenuhi syarat-syarat untuk berumah tangga. Islam melarang pergaulan bebas, mendedah aurat atau apa-apa saja tindakan atau perlakuan yang boleh menjerumuskan seseorang ke lembah perzinaan iaitu suatu perbuatan yang terkutuk dan keji.


10. Memilih Pasangan (Isteri ) yang Baik Agamanya.


Pilihlah pasangan yang sesuai dengan keimanan dan keIslaman yang dimiliki. Mudah-mudahan hidupnya diberkati dan di rahmati Allah.


Sabda Nabi s.a.w.;


Dikahwini seorang perempuan itu kerana empat perkara: Kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana cantiknya, kerana agamanya. Tetapi hendaklah kamu cari yang beragama, sesungguhnya rugilah engkau jikalau dengan perempuan yang tak kuat agamanya. (Riwayat al Bukhari dan Muslim)


Jadilah seorang suami yang memimpin, baik tingkah-laku, bertanggung -jawab dan penyayang.


11. Patuh kepada Ibubapa dan Negara.


Pemuda yang beriman ialah mereka yang patuh, menyayangi, berbakti dan kasih kepada ibubapa dan negaranya.


Sabda nabi s.a.w.;


Barangsiapa berbuat baik kepada ibubapanya syurgalah baginya dan dipanjangkan oleh Allah taala akan umurnya. ( Riwayat al Bukhari) Segala dosa dilambatkan seksanya sehingga hari Kiamat, melainkan derhaka kepada kedua ibubapa , maka disegerekan seksanya di dunia lagi (sebelum matinya). (HR atTabrani)


Firman Allah s.w.t.;


Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu taatkan Allah dan taat akan RasulNya, dan juga pemerintah kamu… (s. an Nisa' 59)


Sabda Nabi s.a.w.;


Barangsiapa taat akan perintahku, maka sesungguhnya taatlah ia akan Allah. Dan barangsiapa yang berderhaka akan daku, maka sesungguhnya berderhaka ia akan Allah. Dan barangsiapa yang taat ia kan raja yang Islam maka sesungguhnya taatlah ia akan daku. Dan barangsiapa yang derhaka akan rajanya, maka sesungguhnya derhakalah ia akan daku. (Riwayat Abu Hurairah)


Sabda Nabi s.a.w.;


Sultan atau raja Islam itu naungan Allah di alam ini.Bernaung di bawah pemerintahannyalah orang yang lemah, dan dengannyalah orang-orang yang dizalimi mendapat pertolongan, dan siapa memuliakan sultan Allah (pemerintah yang muslim) dikehidupan ini mulialah dia di hari Qiamat.

( Riwayat Ibnu an Najjar, daripada Abi Hurairah )


Sabda Nabi s.a.w. lagi;


Mendengar dan taat akan titah perintah raja Islam (pemerintah Islam) itu wajib atas orang yang beragama Islam, sama ada perkara yang dikasihinya atau perkara yang dibencinya, tetapi selam mana tidak dititahkan denan perkara maksiat, sebaliknya jika dititahkandengan membuat maksiat tidaklah wajib taat akannya. ( HR Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Umar)


12. Cinta dan Memperjuangkan Islam.


Seorang mumin dan muslim akan cinta kepada agamanya Islam dan akan bersungguh menghayatinya serta sedih dan marah sekiranya agamanya dihina atau diperlekehkan oleh orang lain.


Firman Allah s.w.t;


i. Dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jikaa kamu orang-orang yang beriman (s. Ali Imran 139)

ii.Dan keagungan itu hanyalah bagi Allah, rasulNya dan bagi orang-orang mukmin.

( S. Almunafiqun 8)


Sabda nabi s.a.w.;


i.Kamu mestilah bersama jemaah muslimin dan imam mereka.

ii. Orang Mukmin yang satu bagi orang mukmin yang lain ibarat bangunan, yang satu menunjang dan memperkuat yang lain.

iii. Sesiapa yang bangun (pada waktu) pagi dan tidak mengambil berat urusan orang Islam, beliau bukanlah dari golongan mereka. ( HR al Bukhari)

2 comments:

  1. Brsyukur ke hadrat Illahi kerana kewujudan blog pemuda berdasarkan iman.Saya berkeyakinan Allah mengurniakan "iman" kepada manusia sebagai penyelesaian, penyelamat dan pemelihara dan pelindung. Tanpa iman manusia akan dibelenggu
    seribu satu masalah tanpa jalan penyelesaian, dan hidup dalam keadaan yang sukar dan tidak
    terbela.

    ReplyDelete
  2. Iman adalah matlamat manusia yang sebenar hidup di dunia..tanpa iman hidup akan menjadi kosong dan sia-sia...namun kemantapan iman seseorang adalah rahsia Allah setelah ujian demi ujian di lalui oleh seseorang untuk mempertingkatkan..yang penting asasnya mematuhi segala peraturan yang ditetapkan Allah dan semata-mata mencari keredhaanNya dan IKHLAS di dalam melakukan apa jua perkara..

    ReplyDelete